Myjnie portalowe i przejazdowe dla samochodów typu BUS/TIR/pociągi - to urządzenia będące w stanie umyć od 5-ciu do 50-ciu pojazdów na godzinę. Myjnie przejazdowe w wersji z jedną bądź dwoma parami szczotek stanowi znakomitą alternatywę dla myjni portalowych. W celu zwiększenia bezpieczeństwa wjazd pojazdu kontrolowany jest przez sygnalizator świetlny zainstalowany na wjeździe do myjni.
Myjnie BUS/TIR/pociągów – konstrukcja
Rama myjni dla ciężarówek jest zrobiona ze stali ocynkowanej ogniowo lub na gorąco, zaś elementy urządzenia – ze stali nierdzewnej. Instalacja pneumatyczna oraz hydrauliczna wykonana jest z tworzywa ABS. W obiekcie znajdują się dwie niezależnie pracujące pary szczotek bocznych, które mogą również umyć przód i tył pojazdu. Z kolei zestaw fotokomórek monitoruje położenie pojazdu (całość pracy kontroluje sterownik PLC).
Szczotki w myjni
Zarówno za pracę pierwszej, jak i drugiej pary polietylenowych szczotek pionowych odpowiadają motoreduktory elektryczne wraz z siłownikami pneumatycznymi. Siłowniki odchylają poszczególne szczotki:
- w kierunku jazdy pojazdu, umożliwiając dokładne umycie przedniej oraz bocznej strony pojazdu (pierwsza para),
- w przeciwnym kierunku aniżeli kierunek jazdy pojazdu, umożliwiając dokładne umycie tylnej oraz bocznej strony pojazdu (druga para).
Docisk szczotek jest regulowany przy użyciu niezależnych sterowników pneumatycznych. Całość ustawień wykonana jest podczas fazy produkcji z możliwością dalszej regulacji.
Mycie samochodów ciężarowych na myjni
Przednia część urządzenia wyposażona jest w łuk służący do dozowania detergentu na całą powierzchnię pojazdu. Odbywa się ono przy pomocy elektronicznie sterowanych pomp.
Każda z pionowych szczotek wyposażona jest w dysze natryskowe, poprzez które pojazd jest namaczany podczas fazy mycia. Dysze zasilane są wodą bezpośrednio z sieci bądź przez specjalne pompy zasilające sterowane przez komputer myjni.
Płukanie finalne odbywa się za pośrednictwem dysz zainstalowanych na łuku znajdującym się za drugą parą szczotek.
Kontroler pracy myjni BUS/TIR/pociągów
Główny panel elektryczny w myjni pojazdów ciężarowych znajduje się w wodoodpornej szafie sterowniczej przy wjeździe. Sterownik PLC odpowiada za całość pracy urządzenia. Umożliwia również kontrolę nad programami. Specjalna klawiatura komputera znajduje się w panelu frontowym, który umożliwia również odczyt wyników pracy myjni. Oczywiście cała instalacja elektryczna wykonana jest zgodnie z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej.
System antyzamarzaniowy w myjni TIR
Dla ochrony przed zamrożeniem urządzenie jest wyposażone w półautomatyczny system, pozwalający opróżnić obwody hydrauliczne. Należy zamknąć zasilanie wodą i uruchomić zasilanie sprężonego powietrza. Każdorazowo osoba, która obsługuje myjnię dla samochodów ciężarowych musi włączyć ręcznie zabezpieczenie poprzez wciśnięcie odpowiedniego przycisku. Operacja zabezpieczenia przed zamrożeniem jest pięciokrotnie powtarzana, a urządzenie jest w fazie spoczynku bez możliwości korzystania z jego usług.